woensdag 21 november 2012

Naar Jan de kappenman

Vandaag maar eens een echte rit, en wel van Lelystad naar Hoorn, 98 km heen en weer volgens mijn GPS apparaten. Voor doorgewinterde (toer)VM rijders een eitje, voor mij (nog) een heuse beproeving bij 7 graden celcius en Bft 6 wind. En maanden zonder gefietst te hebben.

De heen weg was gemakkelijk genoeg, ik had de Bft 6 achter. Ik kwam er echter wel achter dat ondanks de maximum druk in de bandjes de Quest nog steeds sterk naar rechts trekt. De sporing is dus niet goed. Waarschijnlijk daardoor wilde de Quest toch niet echt boven de 36 km/u kruissnelheid bollen waarbij bedacht moet worden dat dat wel met vrij sterke wind in de rug is. Op de terugweg had ik moeite met 25 km/u aanhouden. Dat was dan met tegenwind, maar in mijn herinnering ging de Strada daar toch makkelijker mee om. Maar wellicht was mijn fietsconditie ook een stuk beter.

Bij het aquaduct dook de Quest na een aanloop van 40 km/u vrij rollend tegen 60 km/u naar beneden. Dat is 10 km/u langzamer dan de Strada ! Kennelijk zorgt de verkeerde sporing voor heel wat rolweerstand, alhoewel de Strada de racekap en F-lites had ten tijde van die afdaling. Snel maar eens wat aan die sporing (laten) doen zodat de Quest beter tot zijn recht komt. En natuurlijk met gelijke (race)kappen meten !

De Marthon Plus Greenguard op 7 bar ( achter 5 bar ) reden wel verbazend comfortabel. Ik verwachtte de VM uit te rammelen, maar dat gebeurde helemaal niet. Volgens Jan Reus, waar ik op bezoek was komt dat omdat ik de 47 mm versie heb, waar nog best wat luchtinhoud in zit. Niet te verwarren met de 35 mm Marathons dus. Het stuiteren van de zware PM's doen deze ook niet dus wellicht is het wel de betere (winter)band.

Bij de werkplaats van Jan aangkomen ging de roldeur open en kon ik naar binnen rijden, maar eenmaal uitgestapt kon ik meteen weer instappen.....en kreeg Jan's exta lage racekap over mijn hoofd heen. De kap ligt precies aan op de hoofdtunnel ( smurfenmuts ) zonder speling die gangbaar is bij standaard kappen voor toergebruik. Om onder zo'n lage racekap te passen moet je wel diep in je VM zitten en niet te lang zijn.

Jan's kap paste echter goed met nog redelijk hoofdruimte, maar om niet direct de kap te raken bij verzitten vroeg ik om net nog een half centimetertje meer. Zoveel zal ik niet met de kap racen dus een compromisloze kap hoeft het nu ook weer niet te zijn. Op verzoek krijg ik hem ook in 1 kleur.

Jan's werkplaats heeft voor mij wel wat weg van het labaratorium van Q ( de gadget leverancier van James Bond ) maar dan voor velomobielen....in elke hoek is wel wat te zien. Varierend van harde afsluitdeksels ( verbeterde versie ) in ontwikkeling  over de deelbare kap tot modificaties aan de Quest waar o.a. Wim Schermer mee racet en ook Jan is vergevorderd met o.a. spiegelkapjes.

De Quezzzt in de werkplaats van Jan Reus.

Spiegelkapjes biedt vm.nl inmiddels ook, maar bij de versie van Jan zit de spiegel binnenin de kap en blijft instelbaar zonder aan de kap te draaien. Deze komt ook met een gestroomlijnde voet met extra doorvoer van evt draadjes ( als je knipperlichten of lichten in de kap wilt bouwen )

Dat is een verbetering op versies ( zoals mijn creatie ) waar de spiegel aan de kap vast zit en je de hele kap moet draaien zodat ie niet meer ideaal in de luchtstroom geplaatst kan zijn. Ook kan de kapstroomlijn beter nog een stukje doorlopen na de spiegel en niet abrubt ophouden bij de spiegel. Dat heeft de spiegelkap van Jan ook. Niet dat zulk detail  km/u snelheidswinst zal geven aan velomobielsnelheden.....maar toch zit het spiegelkapje dan aerodynamish net iets beter in elkaar. Sommige mensen vinden dan belangrijk.

















5 opmerkingen:

  1. Had Jan geen beugel om je sporing te controleren, is meestal een klusje van niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je sporing echt afwijkt kan je dat maar beter direct aanpakken want anders kan je binnen no time je banden weggooien.
    Plus dat het gewoon enorm scheelt in je snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo. Het kan best zijn dat het achterwiel niet in één lijn staat. Jan Geel zijn Quest stuurde ook ongewild naar rechts. Na het richten van het achterwiel ging de Quest weer mooi rechtuit ! Groeten Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe gaat dat richten dan in zijn werk, zoals ik dat nu kan beoordelen zitten er geen stelmogelijkheden op die zonder geweld toegepast kunnen worden.
      Mijn Quest stuurt namelijk na het vervangen van de beschadigde onderbak heel lichtjes naar rechts.

      Verwijderen
  4. Achterwiel....dat was nog niet eens in mij opgekomen. Ik zal Ymte eens een mail sturen of ik langs kan komen.

    idd kreeg ik van meer VM rijders te horen dat de bandjes absurd hard kunnen slijten als de boel niet goed afgesteld staat.

    BeantwoordenVerwijderen